European corinthian ORCI champion 2019

Ola Sandell med besättning

Karukera med skeppare Ola Sandell blev Corinthian champions när Europa mästerskapen i ORCI avgjordes i Oxelösund. Corinthian champions tilldelas bästa båt som inte har några proffsklassade besättningsmän.

Karukera seglar med Albatross R3 krysställ inkl. reacher jib och T1, T2 & T3 spinnakers i kombination med R2 stagsegel.

Team Karukera som deltar i de flesta större ORC regattor är oftast med i absoluta toppen.

Alla vi på loftet gratulerar till den fina titeln!

Åter öppet som vanligt!

Nu är allt tillbaks till normala öppet tider här på loftet. D.v.s vi är garanterat på plats 9-16 med lunch 11-12 alla vardagar.

Vi är ju naturligtvis på plats mycket mer än så men ibland måste vi göra jobb ute på båtar m.m.

Om ni behöver träffa oss övriga tider så ring eller maila oss så hittar vi lösningar.

Om det är svårt att få tag på oss så maila: segel@albatrossegel.se så återkommer vi då era ärenden alltid är viktiga för oss.

Vårt loft i Västerås också öppet alla vardagar.Ni når dem på 021 184020 eller rigg.segel@telia.com

Vi önskar alla seglare en fantastisk sommar!

Vinst i The Challenge 2019!!

Seascape 24:an Sunkini vann 2019-års upplaga av The Challenge i Kroatien 9-10 maj.

The Challenge är ett short-hand race som tar ca 30 timmar. Alla deltagare seglar Seascape 18, 24 eller 27 vilket gör The Challenge unikt då det är en offshore entyps segling vilket är ovanligt.

Årets upplaga gick i lätta vindar med flera omstarter. Vid varje omstart kunde Leif Jägerbrand och Gunnar Gustavsson segla från fältet tack vare stabil taktik och bäst båtfart av samtliga deltagare.

Målrakan blev extra spännande då vindstyrkan avtog ju närmare land och mållinjen fältet kom. Det gjorde att ledningen på mer än en halv distans krympte. Men fortsatt stabil taktik och båtfart gav segern. Sunkini seglades så väl att bara en av de större Seascape 27:orna var före i mål. Men endast med några tiotals meter.

Sunkinis segelgarderob är den senaste utvecklingen från Albatross Segel för short-hand segling. Garderoben är bland annat ett resultat av de erfarenheter Albatross Segel gjorde under utvecklingen av seglen till M34:an Teknova / Albatross Racing.

Seglen ombord på Sunkini är: R1 fathed stor, R2 Jib0, R1 medium fock med rev, Stormfock, T2 gennaker samt T1 gennaker. Denna garderob ger lätthanterliga segel som täcker alla vindar och alla bogar på ett effektivt sätt.

Alla vi på loftet vill gratulera Leif och Gunnar till ett fantastiskt resultat!

Obs! Seascape är de båtar som numera utgör Benteteau First serie.

Två sprillans nya båtar till Teknova Albatross Racing

– med intern sparring ska lagprestationen lyftas till nya höjder

Teknova Albatross Sail Racing har i decennier varit ett av Sveriges mest framgångsrika kappseglingslag, med många segrar i Skandinaviens största regattor. Både 2010 och 2013 utsågs teamet till Årets Havskappseglare av Svenska Seglarförbundet. Redan 2015 påbörjades övergången från tunga kölbåtar till sportigare segling, och Teknova Albatross Sail Racing har sedan dess utvecklats ordentligt i sin modifierade M34. I år tas ett nytt stort kliv mot ännu snabbare och mer intensiv segling, när laget ger sig in i den stekheta J/70-klassen. Och inte bara med en båt, utan med två!

– Att segla två båtar innebär inte bara en stimulerande utmaning för vårt oerhört samtrimmade gäng, utan ger också stora fördelar inom sparring och utveckling, kommenterar mångårige skepparen Bengt Falkenberg.

Så sent som i höstas styrde Bengt Falkenberg sitt Teknova Albatross Sail Racing till lagets andra seger i legendariska Stelton Cup i danska Vedbæk. Besättningen har också vunnit välkända kappseglingar såsom Tjörn Runt, Skagen Race och Færderseilasen flera gånger, tagit ett EM-guld i havskappsegling, och har framskjutna placeringar i ÅF Offshore Race (Gotland Runt) med mera. Men framöver är det inte främst längre distansseglingar som hägrar för det framgångsrika laget, utan intensiv och tät racing på kortare banor i entypsklassen J/70.

– Två sprillans nya båtar byggs nu åt oss på varvet i Frankrike, för leverans i juli. Då kör vi direkt igång med intrimningen av båtar, segel och besättningskonstellationer, för att bli redo för de första tävlingarna under hösten. Vi siktar på att komma till start i SM i augusti, segla den norska deltävlingen i Grundig Cup och avsluta med finalen i Danmark, avslöjar Bengt Falkenberg.

J/70 byggs även i ursprungslandet USA, och har sedan lanseringen 2012 vuxit till en av världens mest aktiva och största kölbåtsklasser, med knappt 2 000 båtar på vattnet. Att J/70 är en entypsklass betyder att alla båtar är så likvärdiga det bara går, för att göra manskapets skicklighet avgörande. Inom Teknova Albatross Sail Racing har Joakim Hermansson de senaste åren agerat stand-in för Bengt Falkenberg vid rodret, och de båda tar nu ansvaret för varsin J/70.

– Att utveckla material och analysera prestanda med två båtar ger verkligt stora fördelar, som vanligtvis saknas vid segling. Träningsnivån höjs ordentligt när vi kan matcha inom teamet, menar Bengt Falkenberg.

– Jag känner stor ödmjukhet inför uppgiften, men om jag lär mig lika mycket de kommande åren som jag gjort de senaste, kan det här bli riktigt bra, hoppas Joakim Hermansson.

Såväl Allsvenskan Segling som andra nationella ligor, och Champions League, seglas i J/70. Internationellt lockar klassen många av de absolut största namnen inom kappsegling. Teknova Albatross Sail Racing har därmed ett inspirerande, och säkerligen ganska tufft, uppdrag att ta itu med.

– Att man som 50-plussare med 40 års kappseglingserfarenhet kan sporra sig själv, hitta nya spännande utmaningar och ständigt utvecklas, det är nog något av det mest fantastiska med segelsporten, avslutar Bengt Falkenberg.

Teknova Albatross Sail Racing har dubbla totalsegrar i Sveriges största kappsegling Tjörn Runt, och har också totalvunnit norra Europas största kappsegling Færderseilasen, liksom danska Stelton Cup, två gånger. Laget har vidare ett antal NM- och SM-medaljer, blev 2013 Europamästare i havskappsegling och har en lång rad framskjutna placeringar i många andra regattor. Såväl 2010 som 2013 fick Teknova Albatross Sail Racing motta den prestigefyllda utmärkelsen Nakterhuset, som Årets Havskappseglare, utdelad av Svenska Seglarförbundet.

Projektledare för Teknova Albatross Sail Racing är segelmakaren Bengt Falkenberg, som äger och driver Albatross Segel AB i Göteborg. I laget ingår, utöver Falkenberg själv, bland andra Magnus Bjureblad, Mats-Uno Fredrikson, Gunnar Gustavsson, Joakim Hermansson, Emil Burström, Martin Norling, Anders Averdal, Even Larsen, Ulf Wedenberg, Leif Jägerbrand, Hampus Wennerlund, Erik Nordborg och Jesper Folkesson.

Huvudsponsor för Teknova Albatross Sail Racing är Teknova Byggsystem AB i Vadstena. Teknova har i mer än 30 år levererat högkvalitativa balkong-, fasad- och fönsterprodukter, våtrumskassetter och renoveringssystem för våtrum. Övriga samarbetspartners är Seldén, Robline, Riggarna, Garmin och Albatross Segel, samt hemmaklubben Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Välkommen till loftkvällar!!!!

Segel- och riggtrim!

Tisdag 29/1 kl. 18:00 är ni välkommen på föredrag om segel- och riggtrim. Samling på loftet i Göteborg.
Vi kommer att gå igenom hur ni ställer in er rigg korrekt samt visa hur ni skall trimma era albatross segel för att få ut bäst prestanda.
Denna kunskap ger er en enklare, bekvämare och tryggare seglingsupplevelse.
Loftkvällen kommer att ge er en bred kunskap om riggen och seglens samverkan och hur ni snabbt kan växla mellan olika vindstyrkor och bogar.
Obs! Begränsat antal platser, ”först till kvarn”.

Anmälan senast 15/1 till: segel@albatrossegel.se Ange ”Trimkurs” i ämnesraden.

Segling i Hårt väder!

Torsdag 31/1 är du välkommen att höra Bengt Falkenberg föreläsa om segling i hårt väder.

Föredraget börjar 18:00 på loftet i Göteborg och riktar sig till alla typer av seglare.

Föreläsningen är baserad på Bengts erfarenheter under 30 år inom havskappsegling, långfärdssegling, segelsömnad samt som föreläsare på ”ISAF Offshore Safety Courses” m.m.
Bengt är bl.a. utsedd till ”Årets havskappseglare i Sverige” av Svenska Seglarförbundet 2010 och 2013.
Obs! Begränsat antal platser, ”först till kvarn”.

Anmälan senast 15/1 till: segel@albatrossegel.se Ange ”Segling i hårt väder” i ämnesraden.

(Kurser och föredrag är kostnadsfria)

Välkommen!

 

1:a Totalt Stelton Cup 2018

IMG_0728

M34:an Teknova Albatross Racing vann långa banan totalt på Stelton Cup 2018.

Som alltid drar Stelton Cup i till sig många bra båtar som vill avsluta säsongen med riktigt bra racing i Öresund.

Seglingen startade med kryss som följdes upp av två slörben.
Teknova startade i lovart och lyckades direkt komma ut i fri vind på styrbordssidan av banområdet och snabbt nå starkare medström.
Efter ca halva kryssen gick vinden höger och Teknova kunde komma in riktigt fint vid kryssmärket tätt akter om klungan med 40-45 fotare.
På första slör benet seglade huvuddelen av fältet en för stor överbåge men vi i Teknova valde direkt att satsa på underbåge vilket gjorde att vi
kunde passera fältet i lä innan slör rundningen.
På andra slören var endast Club Swan 45:an Tarok7 och Club Swan 42:an Sirena före Teknova på vattnet.
Men Tarok7 och Sirena fick problem i de friska vindarna och utgick ut tävlingen under 2:a slörbenet.
När Teknova rundade upp för den långa 2:a kryssen så var ledningen på vattnet ca 200 meter till övriga fältet.
Med tanke på att M34:an Teknova endast är 34 fot och en av de 3 minsta båtarna på långa banan så var det en fantastisk känsla att leda fältet.
Även på 2:a kryssen fungerade taktiken till 100%.
Större delen av fältet valde högersidan av banområdet men vi i Teknova valde att arbeta på skiften i mitten av banan.
Denna taktik betalade sig ordentligt då vinden gick vänster och båtarna på högerkanten straffades.
Endast XP 44:orna Quinta och StonyVII passerade Teknova under kryssen.
Den 24,3 distans långa banan avslutades med en slör och en läns där Teknova kunde bevaka sin position in till målgången ca 4 min efter XP 44:orna men som tredje båt över linjen.

88E6AD18-51D7-4707-AB0E-4FDBD19BDC56

 

Som Teknova Albatross Racing var det andra gången som vi deltog i Stelton cup.

Förra gången var 2010 och även då lyckades Teknova vinna med vår tidigare First 40.
Vi får känslan av att många av de lokala båtarna följer invanda vägar och lätt tappar bort båtar som normalt inte seglar i Öresund.
Ungefär som Teknova ibland gör på Marstrands fjorden..

M34:an Teknova är Albatross Segels inhouse test bänk för segel till lätta moderna planande kölbåtar. Teknova seglas med R2 kryss segel, Tristar gennakers och R2 Jib0.

M34:an är en krävande 34 fotare som seglas på 8 man. Denna typ av båt är utmanande på kryssen men helt fantastiskt när det öppnar upp. Teknova Albatross Racing är även test bänk för Seldén Mast, Garmin, Robline m.m.11578C46-F161-4D19-A39F-3DD18B5D1DE0

M34:an är något så unikt som en 34 fots trailer båt. För att klara maxhöjden på vägarna ute i europa på 4m lyfts kölen upp 70cm vid vägtransport. Trailerbarheten ger oss möjligheten att enkelt delta i seglingar långt bort.

Alla i Teamet vill särskilt tacka Vedbaek Sejlklub för gästfriheten och proffsiga arangemanget under Stelton Cup 2018.
Vi är även imponerade över infrastrukturen med kranar, resturanger m.m. i Vedbaek hamn.

Laguppställningen ombord Teknova Albatross racing var:
Bengt Falkenberg
Hampus Wennerlund
Joakim Hermansson
Even Larsen
Leif Jägerbrand
Gunnar Gustavsson
Jesper Folkesson
Emil Burström

Silverrudder – the challenge of the sea!

Leif Jägerbrand frågade redan när han köpte Seascape 24:an Sunkini om någon från Albatross Segel vill följa med och vara shorecrew vid Silverrudder 2018. Vi såg detta som ett gyllene tillfälle att få ge service och uppleva Silverrudder. Bengt och Tim Falkenberg  från Albatross Segel tog chansen.

Redan innan vi lämnade västkusten på tisdags kvällen stod det klart att det kommer bli ett hårdvinds race. Frågan var bara hur hårt det skulle bli. Som de optimister vi är så hade vi fullt fokus på att Leif skulle segla.

På onsdags morgonen satte vi full fart med att sjösätta, rigga och göra båten klar. Faciliteterna i Svendborg är riktigt bra med tillgång till ramper och kranar. Enkelheten med att transportera, sjösätta och rigga en Seascape gör att det är högst rimliga insatser för att ta sig till start på regattor som normalt kräver långa transportseglingar.

06532ED2-0B07-4919-88A5-0F6A83B12543

Att segla Seascape ger även ett mervärde då gänget bakom Seascape jobbar hårt med att skapa en gemenskap bland deras kunder. Onsdags kvällen arrangerade de middag på en trevlig krog. Vid vårt bord så satt det förutom oss, seglare från Slovakien, Schweiz, Österrike, Tyskland. Alla med samma ambition att umgås och utbyta erfarenheter. Mycket handlade om väderanalys och hur man bäst seglar ensam i hårt väder i en sportbåt. Detta var mycket givande. Alla hoppades att stormen inte skulle bli så kraftig som prognoserna eller passera tidigare.

2CF02D26-D437-464E-B88B-B36734F49757

 

Efter fortsatta förberedelser och träningssegling för oss under torsdagen var det dags för Skepparmöte. Arrangören visade hur proffsiga, kunniga och respektfulla de var inför att genomföra starten enligt plan på fredagen. Väder rapporten varnade för vindar upp till 20 m/s med byar över 30 m/s. Strömmar på +4 knop och våghöjd upp till 3m. Vi fick beskedet att starten skulle bli uppskjuten till lördagen och max tiden framflyttad till 15 på söndagen. De hade även beslutat att seglingen skulle seglas medsols.

42161658_10155847197525677_8044652222773985280_n

Den uppskjutna starten gjorde att Seascape gänget planerade direkt aktivitet för fredagen. De bjöd in Phil Sharp som bl.a. vann Class 40 rankingen 2017 och leder rankingen 2018 att prata singel och shorthand segling. Möte började med en djuplodad väderanalys av killen som bland annat var med och gjorde väder routingen för Phil när han vann Route du Rhum 2006. Phil hade Silverrudder som en del av uppladdningen inför årets Route du Rhum. Vi fick en genomgång av hur Phil tänker och planerar sina race. Hur han tänker om hårdvindsegling när man är ensam i båten. Vi fick även mycket info om hur kroppen påverkas av lite sömn under längre perioder. Phil och hans team jobbar mycket proffsigt med dessa frågor. Avslutningsvis kunde Seascape seglarna ställa alla typer av frågor. Phil gjorde klart att med rådande väderprognos så skulle han inte starta årets Silverrudder.

CFA44EA1-D3E5-40B3-86BD-E6B33168BAA8

Första start på lördagen gick 8:15. Många båtar stannade i hamn men förvånande många bestämde sig att starta och göra ett försök. Leif bestämde sig att det skulle vara erfarenhetsbyggande att göra ett försök. Förhållandena i startområdet var minst sagt svåra med kryssstart i kulingvindar och 4-5 knops medström. Det var många tajta situationen med båtar som gick på grund, seglade in i pirar o.s.v. Men med tanke på förhållandena så var det många som kom iväg. Leif kände att efter ca 300m att detta skulle bli för svårt att genomföra och utgick. Kanske faktumet att Phil Sharp inte ens valde att starta kan ha påverkat beslutet. Vi tog upp Sunkini i trailern och blev en del av den stora publiken.

70f1e53d-6

Imponerande att se var de seglare som genomförde seglingen i båt typer som Farr 280, Platu 25, Farr 30 men framför allt vinnaren i Mini klassen som seglade en T24. De som seglade Folkbåt, L32 och HR 29 tuffade på.  Av de 416 båtar som planerade att starta seglingen registrerade sig 181. Hur många som startade har jag ingen koll men 53 fullföljde.

Några saker som framstod som tydliga för oss i Sunkini teamet var att Silverrudder täcks av media på ett sätt som sällan ses i bredd segling. Det var flera TV team på plats. Tävlingsledaren var med i Danska TV2 morgonsoffa. Vi såg på Dansk TV flera inslag från Silverrudder.

563C4121-9639-4DC3-9AC8-84EDE58B2F75

En stor sak med Silverrudder är sammanhållningen och utbytet mellan seglarna som var mycket bättre än det vi upplever vid fullcrew event. Även att många såg seglingen mer som en ”Challenge” än vikten av att vara först i mål. Silverrudder drar till sig många olika båttyper. Allt från traditionella båtar till massa sportbåtar. Vi i Sunkini teamet tyckte att arrangören agerade mycket proffsigt under de svåra förhållandena de fick med vädret.

Att segla Silverrudder är en stor sak att genomföra för varje seglare. Men om du får möjlighet att agera shorecrew så är Svendborg och Silverrudder ett perfekt tillfälle. Leif´s erfarenhet av ”vårt” Silverudder är att det har stor betydelse att ha med sig kompisar som kan hjälpa till med allt som behöver förberedas.

IMG-20180924-WA0001

Team Sunkini via Bengt Falkenberg

 

 

 

Segelguide 2019!

EFE0E504-2D25-4BC0-B655-94A83D159A96

Segelguide 2019 har delats just nu ut. Om du inte får den på din båt så kontakta oss så skickar vi ett ex till dig.

Förutom att du kan läsa om våra segelkonstruktioner kan du ta del av våra vinteraktiviteter där vi bjuder in till kostnadsfria loftkvällar!

Det är nu du skall börja planera din segelgarderob för 2019. Vi hjälper dig gärna och du får tillgång till våra 44 års erfarenhet att optimera din seglingsupplevelse!

Segelguide finns även under ”segel” i menyraden på hemsidan.

Välkommen hem Moon!

ab

Vilken segling! 2005 seglade Björn och Annika ut i världen med sin Forgus 37 Lindisfarne utrustad med Albatross V1 segel. Förberedelserna hade pågått under många år med flera långseglingar.

Moon på Väderöarna2012 får vi på Albatross Segel besked om att Lindisfarne skall bytas ut till Moon, en Koopmans 47. Vi får 2013 åter förtroendet att leverera segel och denna gång levererar vi C3 segel till Moon som befinner sig i Malaysia.

Annikas och Björns noggrannhet och outtröttliga arbete med att utveckla sin segling och sina båtar har varit en stor erfarenhets bank för oss på Albatross Segel att tillgå när vi utvecklar våra långfärdssegel.

Moon i KanadaNu har Annika och Björn seglat hem till västkusten. Deras seglingar och äventyr är fantastiskt återgivna på hemsidan: www.sailaround.info

Alla vi på lofter välkommnar Björn och Annika hem och vi är imponerade av deras segling!

Besök:  www.sailaround.info

 

MeaDiva 2:a SXK 24-timmars

Tobias Nicander med besättning gillar SXK 24-timmars seglingar. Första gången de var med så slutade de 3:a. Nu i helgen seglade de igen  för andra gången och slutade 2:a!

40514542_323500865140617_416599183328280576_n2

24-timmars seglingar är en fantastisk tävlingsform där man verkligen måste känna sin båts egenskaper och kunna analysera väder. Det blir en slags seglings-orientering. På sjökortet ovan kan man se hur MeaDiva valde att segla.

40628811_298920044219186_762702899468828672_n

Meadiva seglar med Albatross V1 rullstor, V1 rullfock samt en R1 Reacher genoa på ett förligt cutterstag. Denna R1 Reacher genoa kan beskrivas som ett Code segel som sitter uppe permanent på rullsystem. Lösningen ger en mycket lätthanterlig båt och är vanligare utomlands på nyare båtar. Bland annat har Albatross Segel utrustat flera Malö 47 med denna lösning.

Många framgångsrika havskappseglings båtar har Albatross Reacher genoa/fock i sina garderober. B.l.a Dehler 36:an Shakira som vann SRS B Gotland Runt 2018 samt First 40:an Karukera som var 2:a Själland Runt 2018. I detta sammanhang hissas seglen på förstaget. Man kan räkna med att dessa Reacher genoa/fock ökar farten med 0,5-1,2 knop på öppna bogar mot största genoan/focken ombord trots att ytan är samma.

40549215_320502478703265_5812591898392526848_n

När vi på Albatross var med och projekterade rigg och segel till MeaDiva så var målet en modern lätthanterlig lösning som skall ge fina seglingsegenskaper. Av de fina 24-timmars resultaten går att läsa att det blev lyckat.

Mycket mer info om MeaDiva och byggnationen hittas på: meadiva.se

Bra seglat!

 

Next Posts

Albatross segel
 På Facebook