1:a Totalt Stelton Cup 2018

IMG_0728

M34:an Teknova Albatross Racing vann långa banan totalt på Stelton Cup 2018.

Som alltid drar Stelton Cup i till sig många bra båtar som vill avsluta säsongen med riktigt bra racing i Öresund.

Seglingen startade med kryss som följdes upp av två slörben.
Teknova startade i lovart och lyckades direkt komma ut i fri vind på styrbordssidan av banområdet och snabbt nå starkare medström.
Efter ca halva kryssen gick vinden höger och Teknova kunde komma in riktigt fint vid kryssmärket tätt akter om klungan med 40-45 fotare.
På första slör benet seglade huvuddelen av fältet en för stor överbåge men vi i Teknova valde direkt att satsa på underbåge vilket gjorde att vi
kunde passera fältet i lä innan slör rundningen.
På andra slören var endast Club Swan 45:an Tarok7 och Club Swan 42:an Sirena före Teknova på vattnet.
Men Tarok7 och Sirena fick problem i de friska vindarna och utgick ut tävlingen under 2:a slörbenet.
När Teknova rundade upp för den långa 2:a kryssen så var ledningen på vattnet ca 200 meter till övriga fältet.
Med tanke på att M34:an Teknova endast är 34 fot och en av de 3 minsta båtarna på långa banan så var det en fantastisk känsla att leda fältet.
Även på 2:a kryssen fungerade taktiken till 100%.
Större delen av fältet valde högersidan av banområdet men vi i Teknova valde att arbeta på skiften i mitten av banan.
Denna taktik betalade sig ordentligt då vinden gick vänster och båtarna på högerkanten straffades.
Endast XP 44:orna Quinta och StonyVII passerade Teknova under kryssen.
Den 24,3 distans långa banan avslutades med en slör och en läns där Teknova kunde bevaka sin position in till målgången ca 4 min efter XP 44:orna men som tredje båt över linjen.

88E6AD18-51D7-4707-AB0E-4FDBD19BDC56

 

Som Teknova Albatross Racing var det andra gången som vi deltog i Stelton cup.

Förra gången var 2010 och även då lyckades Teknova vinna med vår tidigare First 40.
Vi får känslan av att många av de lokala båtarna följer invanda vägar och lätt tappar bort båtar som normalt inte seglar i Öresund.
Ungefär som Teknova ibland gör på Marstrands fjorden..

M34:an Teknova är Albatross Segels inhouse test bänk för segel till lätta moderna planande kölbåtar. Teknova seglas med R2 kryss segel, Tristar gennakers och R2 Jib0.

M34:an är en krävande 34 fotare som seglas på 8 man. Denna typ av båt är utmanande på kryssen men helt fantastiskt när det öppnar upp. Teknova Albatross Racing är även test bänk för Seldén Mast, Garmin, Robline m.m.11578C46-F161-4D19-A39F-3DD18B5D1DE0

M34:an är något så unikt som en 34 fots trailer båt. För att klara maxhöjden på vägarna ute i europa på 4m lyfts kölen upp 70cm vid vägtransport. Trailerbarheten ger oss möjligheten att enkelt delta i seglingar långt bort.

Alla i Teamet vill särskilt tacka Vedbaek Sejlklub för gästfriheten och proffsiga arangemanget under Stelton Cup 2018.
Vi är även imponerade över infrastrukturen med kranar, resturanger m.m. i Vedbaek hamn.

Laguppställningen ombord Teknova Albatross racing var:
Bengt Falkenberg
Hampus Wennerlund
Joakim Hermansson
Even Larsen
Leif Jägerbrand
Gunnar Gustavsson
Jesper Folkesson
Emil Burström

Silverrudder – the challenge of the sea!

Leif Jägerbrand frågade redan när han köpte Seascape 24:an Sunkini om någon från Albatross Segel vill följa med och vara shorecrew vid Silverrudder 2018. Vi såg detta som ett gyllene tillfälle att få ge service och uppleva Silverrudder. Bengt och Tim Falkenberg  från Albatross Segel tog chansen.

Redan innan vi lämnade västkusten på tisdags kvällen stod det klart att det kommer bli ett hårdvinds race. Frågan var bara hur hårt det skulle bli. Som de optimister vi är så hade vi fullt fokus på att Leif skulle segla.

På onsdags morgonen satte vi full fart med att sjösätta, rigga och göra båten klar. Faciliteterna i Svendborg är riktigt bra med tillgång till ramper och kranar. Enkelheten med att transportera, sjösätta och rigga en Seascape gör att det är högst rimliga insatser för att ta sig till start på regattor som normalt kräver långa transportseglingar.

06532ED2-0B07-4919-88A5-0F6A83B12543

Att segla Seascape ger även ett mervärde då gänget bakom Seascape jobbar hårt med att skapa en gemenskap bland deras kunder. Onsdags kvällen arrangerade de middag på en trevlig krog. Vid vårt bord så satt det förutom oss, seglare från Slovakien, Schweiz, Österrike, Tyskland. Alla med samma ambition att umgås och utbyta erfarenheter. Mycket handlade om väderanalys och hur man bäst seglar ensam i hårt väder i en sportbåt. Detta var mycket givande. Alla hoppades att stormen inte skulle bli så kraftig som prognoserna eller passera tidigare.

2CF02D26-D437-464E-B88B-B36734F49757

 

Efter fortsatta förberedelser och träningssegling för oss under torsdagen var det dags för Skepparmöte. Arrangören visade hur proffsiga, kunniga och respektfulla de var inför att genomföra starten enligt plan på fredagen. Väder rapporten varnade för vindar upp till 20 m/s med byar över 30 m/s. Strömmar på +4 knop och våghöjd upp till 3m. Vi fick beskedet att starten skulle bli uppskjuten till lördagen och max tiden framflyttad till 15 på söndagen. De hade även beslutat att seglingen skulle seglas medsols.

42161658_10155847197525677_8044652222773985280_n

Den uppskjutna starten gjorde att Seascape gänget planerade direkt aktivitet för fredagen. De bjöd in Phil Sharp som bl.a. vann Class 40 rankingen 2017 och leder rankingen 2018 att prata singel och shorthand segling. Möte började med en djuplodad väderanalys av killen som bland annat var med och gjorde väder routingen för Phil när han vann Route du Rhum 2006. Phil hade Silverrudder som en del av uppladdningen inför årets Route du Rhum. Vi fick en genomgång av hur Phil tänker och planerar sina race. Hur han tänker om hårdvindsegling när man är ensam i båten. Vi fick även mycket info om hur kroppen påverkas av lite sömn under längre perioder. Phil och hans team jobbar mycket proffsigt med dessa frågor. Avslutningsvis kunde Seascape seglarna ställa alla typer av frågor. Phil gjorde klart att med rådande väderprognos så skulle han inte starta årets Silverrudder.

CFA44EA1-D3E5-40B3-86BD-E6B33168BAA8

Första start på lördagen gick 8:15. Många båtar stannade i hamn men förvånande många bestämde sig att starta och göra ett försök. Leif bestämde sig att det skulle vara erfarenhetsbyggande att göra ett försök. Förhållandena i startområdet var minst sagt svåra med kryssstart i kulingvindar och 4-5 knops medström. Det var många tajta situationen med båtar som gick på grund, seglade in i pirar o.s.v. Men med tanke på förhållandena så var det många som kom iväg. Leif kände att efter ca 300m att detta skulle bli för svårt att genomföra och utgick. Kanske faktumet att Phil Sharp inte ens valde att starta kan ha påverkat beslutet. Vi tog upp Sunkini i trailern och blev en del av den stora publiken.

70f1e53d-6

Imponerande att se var de seglare som genomförde seglingen i båt typer som Farr 280, Platu 25, Farr 30 men framför allt vinnaren i Mini klassen som seglade en T24. De som seglade Folkbåt, L32 och HR 29 tuffade på.  Av de 416 båtar som planerade att starta seglingen registrerade sig 181. Hur många som startade har jag ingen koll men 53 fullföljde.

Några saker som framstod som tydliga för oss i Sunkini teamet var att Silverrudder täcks av media på ett sätt som sällan ses i bredd segling. Det var flera TV team på plats. Tävlingsledaren var med i Danska TV2 morgonsoffa. Vi såg på Dansk TV flera inslag från Silverrudder.

563C4121-9639-4DC3-9AC8-84EDE58B2F75

En stor sak med Silverrudder är sammanhållningen och utbytet mellan seglarna som var mycket bättre än det vi upplever vid fullcrew event. Även att många såg seglingen mer som en ”Challenge” än vikten av att vara först i mål. Silverrudder drar till sig många olika båttyper. Allt från traditionella båtar till massa sportbåtar. Vi i Sunkini teamet tyckte att arrangören agerade mycket proffsigt under de svåra förhållandena de fick med vädret.

Att segla Silverrudder är en stor sak att genomföra för varje seglare. Men om du får möjlighet att agera shorecrew så är Svendborg och Silverrudder ett perfekt tillfälle. Leif´s erfarenhet av ”vårt” Silverudder är att det har stor betydelse att ha med sig kompisar som kan hjälpa till med allt som behöver förberedas.

IMG-20180924-WA0001

Team Sunkini via Bengt Falkenberg

 

 

 

Segelguide 2019!

EFE0E504-2D25-4BC0-B655-94A83D159A96

Segelguide 2019 har delats just nu ut. Om du inte får den på din båt så kontakta oss så skickar vi ett ex till dig.

Förutom att du kan läsa om våra segelkonstruktioner kan du ta del av våra vinteraktiviteter där vi bjuder in till kostnadsfria loftkvällar!

Det är nu du skall börja planera din segelgarderob för 2019. Vi hjälper dig gärna och du får tillgång till våra 44 års erfarenhet att optimera din seglingsupplevelse!

Segelguide finns även under ”segel” i menyraden på hemsidan.

Välkommen hem Moon!

ab

Vilken segling! 2005 seglade Björn och Annika ut i världen med sin Forgus 37 Lindisfarne utrustad med Albatross V1 segel. Förberedelserna hade pågått under många år med flera långseglingar.

Moon på Väderöarna2012 får vi på Albatross Segel besked om att Lindisfarne skall bytas ut till Moon, en Koopmans 47. Vi får 2013 åter förtroendet att leverera segel och denna gång levererar vi C3 segel till Moon som befinner sig i Malaysia.

Annikas och Björns noggrannhet och outtröttliga arbete med att utveckla sin segling och sina båtar har varit en stor erfarenhets bank för oss på Albatross Segel att tillgå när vi utvecklar våra långfärdssegel.

Moon i KanadaNu har Annika och Björn seglat hem till västkusten. Deras seglingar och äventyr är fantastiskt återgivna på hemsidan: www.sailaround.info

Alla vi på lofter välkommnar Björn och Annika hem och vi är imponerade av deras segling!

Besök:  www.sailaround.info

 

MeaDiva 2:a SXK 24-timmars

Tobias Nicander med besättning gillar SXK 24-timmars seglingar. Första gången de var med så slutade de 3:a. Nu i helgen seglade de igen  för andra gången och slutade 2:a!

40514542_323500865140617_416599183328280576_n2

24-timmars seglingar är en fantastisk tävlingsform där man verkligen måste känna sin båts egenskaper och kunna analysera väder. Det blir en slags seglings-orientering. På sjökortet ovan kan man se hur MeaDiva valde att segla.

40628811_298920044219186_762702899468828672_n

Meadiva seglar med Albatross V1 rullstor, V1 rullfock samt en R1 Reacher genoa på ett förligt cutterstag. Denna R1 Reacher genoa kan beskrivas som ett Code segel som sitter uppe permanent på rullsystem. Lösningen ger en mycket lätthanterlig båt och är vanligare utomlands på nyare båtar. Bland annat har Albatross Segel utrustat flera Malö 47 med denna lösning.

Många framgångsrika havskappseglings båtar har Albatross Reacher genoa/fock i sina garderober. B.l.a Dehler 36:an Shakira som vann SRS B Gotland Runt 2018 samt First 40:an Karukera som var 2:a Själland Runt 2018. I detta sammanhang hissas seglen på förstaget. Man kan räkna med att dessa Reacher genoa/fock ökar farten med 0,5-1,2 knop på öppna bogar mot största genoan/focken ombord trots att ytan är samma.

40549215_320502478703265_5812591898392526848_n

När vi på Albatross var med och projekterade rigg och segel till MeaDiva så var målet en modern lätthanterlig lösning som skall ge fina seglingsegenskaper. Av de fina 24-timmars resultaten går att läsa att det blev lyckat.

Mycket mer info om MeaDiva och byggnationen hittas på: meadiva.se

Bra seglat!

 

IOD VM 2018!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IOD är kanske den vackraste båttypen som finns.

IOD är också en mycket aktiv kappseglings klass med fleets spridda över världen. IOD:ns entypsregel är en föregångare till många nyare entypsregler då alla båtar i ett fleet skall använda lika segel från en segelmakare. Seglen köps in gemensamt via klassförbundet och lottas ut till båtarna. D.v.s ingen enskild båt kan skaffa sig fördelar genom att byta segel oftare eller specialanpassa just sina egna segel. Detta ger kontrollerad segelkostnad och rättvisa förhållanden mellan båtarna. Albatross Segel har varit leverantör av segel till Svenska och Norska fleeten sedan 1999!

7606638400_IMG_0497Seglen som vi levererar är Albatross Segels V2 konstruktioner. Seglen används normalt under 3 säsongers mycket aktivt kappseglande. Att vi på Albatross Segel fått förtroendet att leverera till klassen sedan 1999 har gjort att vi kunnat utveckla entyps segel i dacron som har lång livslängd. Alla våra V2 segel är idag uppgraderade till samma radiella konstruktion som vi levererade till IOD klassen för 2 år sedan.

7537447792_IMG_0064Varje år arrangeras VM i IOD. Besättningarna som kvalat till VM behöver inte ta med sig sina båtar utan värdnationen tillhanda håller båtar inkl segel. På VM används de segel som bytts ut var 3:dje år. Det gör att efter 3 års segling måste seglen fortsatt hålla kvalitén så att de fungerar för ca 13 internationella besättningar som seglar VM.

För att göra VM seglingen avgörande och inte båten roterar besättningarna mellan de olika båtarna.

7604593760_IMG_0426Årets VM 26-31/8 arrangerades i Stenungsund nära där båtarna har sin hemma hamn hos Tjörns Yacht Service. Det är ett imponerande jobb IOD Fleet Sweden har lagt på att göra VM 2018 till ett fantastiskt arrangemang för de 13 team som deltog. För mer info se länkar nedan.

www.facebook.com/search/top/?q=iod%20fleet%20sweden

www.iodfleetsweden.com/

Alla vi här på loftet är stolta över att få vara leverantör till IOD Fleet Sweden.

Tack för bilder från Hans Johansson.

Hollænderseilasen 2018

Det är alltid underbart att segla i Norge!

Hollænderseilasen 2018 var inget undantag. Ca 220 båtar med allt från Clubswan 50 till Ballader och skutor med råsegel och någon Imoca60 var Hollænderseilasen en broschyr segling 2018.

5144573C-C1CE-4EF0-8E9A-71B0B0C7CB81Vi tog vår M34 mod i trailern och körde till Son som alltid ger seglingsarrangemang en fin social seglarmiljö.

 

 

 

D1EA7F4A-204C-4C0D-9D37-EF47CD23E7EB

Efter sjösättning och riggning var det dags för segling!

Hollænderseilasen startade med bleke första timmen som gav stora fördelar till de startgrupper som startade sent samt de båtar som har lågt handikapp.

Vi positionerade oss perfekt och låg på BB kanten när vinden fyllde på från sydost och kom loss från fältet. Vinden ökade ganska snabbt upp till 7-9 m/s och vårt vägval västerut betalade sig när vinden vred mot syd. Efter vi rundat Hollændern fortsatte vinden att öka till ca 10-11 m/s och vi fick en fin undanvind mot mål där vi jobbade aktivt med att träffa vindvriden vilket resulterade i många gippar.

17D56848-03DE-45E2-8AAD-DCD0E580FA2D

Efter målgång kunde vi konstatera att vi seglat rätt väg hela dagen och vi slutade 3:a av den 34 båtar stora klassen.

Teknova Albatross Racing har R2 segel i krysstället samt T1 och T2 gennakers förutom en R2 Jib0

 

Shakira vann Gotland Runt 2018!!

ÅF Offshore Race som ”Gotland Runt” heter officiellt leddes länge totalt av Dehler 36:an Shakira från Västerås. Tyvärr dog vinden på slutet och de stora båtarna som redan låg förtöjda i Sandhamn kunde ”segla” segla ifrån Shakira innan hon nådde fram.

Men Shakira vann SRS B klassen överlägset med nästan 35 minuter!!!

Teamet som leds av Christer Cederblad är verkligen ett av de besättningar som har längst rutin av havskappsegling på Östersjön. Christer har haft Albatross Segel på alla sina båtar sen slutet på åttiotalet. Bengt Falkenberg som driver Albatross Segel AB fick praktisera ombord på Christers tidigare Diva 39:a Lazy-Lady och fick lära sig allt om Östersjö segling.

1F2D28D1-07F1-4D0E-B434-6B02979FF1B4

Dehler 36:an Shakira som tidigare bl.a vunnit Sandhamn Open seglas med Albatross R2 och R3 segel förutom Albatross Tristar spinnakers!

Stort Grattis till alla ombord och tack till Lars Bergqvist för bilder.

Sjælland Rundt 2018, 2:a Totalt!!

Sjælland Rundt 2018 konkurrerade med Bohus Racet och ÅF Offshore race om deltagande båtar.

Under senare år har Sjælland Rundt vuxit ordentligt och 2018 var det hela 164 båtar som deltog. Sjælland Rundt är en av de kappseglingar i Skandinavien som ökar mest. Till årets segling var det ytterligare ca 40 båtar som deltog. Även om det är en bit kvar till rekordåret 1984 där 2081 båtar deltog.

Ola Sandell och hans mycket framgångsrika team ombord på First 40:an Karukera deltog för första gången. Men resultatet kom direkt med en 2:a plats totalt på långa banan endast slagna av Swan 45 club Tarok.

DCD1CC3D-59F6-4C21-B4F1-0E65DC467AB3

First 40:an Karukera som vunnit det mesta som går att vinna i Skandinavien seglar med Albatross Segels R3 konstruktioner i krysstället och naturligtvis Tristar spinnakers.

Väl seglat och stort grattis från alla här på loftet.

 

 

Pantaenius Bohusracet 2018

Shorthand seglingen Bohusracet är en av Västkustens höjdpunkter för många seglare. I år när seglingen seglades för 12:e gången hade 138 båtar samlats i Uddevalla för att segla den 170 nm långa banan till Treistein i Norge och tillbaks för målgång i Smögen.

Många av de deltagande båtarna seglar med Albatross Segel och Albatross Segel hade service personal på plats i Uddevalla dagen innan start. Vi fick särskilt mycket feedback från shorthand seglarna att Albatross R2 Code fungerar riktigt bra även på kryss i lättvind.

Bäst av båtarna med Albatross Segel 2018 blev Pontus Göransson och Dan Göransson med sin andra plats i klass 2. Pontus och Dan seglar den endast 6,5 meter långa Pogo650:an Pipistrello. Att segla de ca 170 nm långa racet tog bara  32 timmar och 34 minuter. Pipistrello är i huvudsak utrustad med Albatross R1 kryss segel och Tristar spinnakers.

IMG_20180630_143218023-800x600

Pontus som till vardags är segelmakare här på Albatross Segel gillar långsegling/kappsegling i små båtar.

Next Posts

Albatross segel
 På Facebook